söndag 16 oktober 2011

Förändringar

Nu måste vi ändra i Egons mat och sovrutiner.. Inatt vakande han tre ggr varav 2 hungrig.. Jag börjar misstänka att han inte får i sig tillräckligt och att han kanske sover för mycket på dagarna.. Ikväll fick han iallafall gröt lite tidigare än vanligt, redan kvart över sex.. Han brukar få det vid sju annars men eftersom jag inte vill att han sover så sent sista napen på eftermiddagen så lär jag ge honom tidigare annars blir han så övertrött så då får vi inte i han nåt istället.. Och nu ikväll fick han även en dubbel portion gröt mot vad han brukar 1 1/2 dl fick han.. Och han åt upp allt + lite katrinplommon.. Dock ville han inte ha ersättning sen vilket han brukar somna på.. Så jag misstänker att gröten räckte.. Han somnade vid halv 8 efter lite gråt och några extra pussar.. Så nu håller vi tummarna att han sover hela natten.. Vi ska nog även byta ersättning för han blir ju 6 mån om bara ett par veckor typ och jag tror han behöver den från 6 månader så han blir riktigt mätt och får i sig allt han behöver.. Men också ska jag/vi bli bättre på att ge honom mellis och mer mat vid lunch.. Ni som har barn i Egons ålder, hur och vad får era snuttar? Intressant att få lite feedback på detta.. Alla är ju olika men ändå. Alltid bra med tips ;) för nu ser det ut ungefär så här: (ungefärliga tider)
Kl. 8-9 gröt och ca 120 ml ersättning
Kl. 12 ca 1 dl mat + lite frukt purè
Kl. 14.30 ca 165 ml ersättning
Kl. 17 ca 120 ml ersättning
Kl. 19 gröt + katrinplommon
Kl. 19.30 ersättning
Och ca 165 ml två ggr per natt

Och han brukar sova vid 10-11 tiden första gången beroende på när vi går upp.. Sen blir det vid typ 15 och ibland så sent som 17.30.. Men han sover oftast inte längre än en timme per gång..

7 kommentarer:

  1. Hej!! Båda mina barn har druckit ersättning, nu är det ju et tag sen (3&5år sedan) men jag har för mig att när dom var 6månader att vi bytte ut kvällsflaskan mot välling!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Tack Sara för ditt svar :) och ja välling ska vi börja med när han blivit 6 månader :) men fick dom gröt åxå då eller bara välling?

    SvaraRadera
  3. Dom fick gröt och strax innan dom la sig fick dom välling, men dom vaknade på nätterna och åt fast bara engång, oftast fast det blir ju bättre ju större dom blir :)

    SvaraRadera
  4. Nu är ju visserligen Wilmer 2månader äldre men jag kan ju berätta iaf de är ändå rätt likt Egons tider;P
    Frukost ca kl 6.00 200-250ml välling+ några skedar katrinplommon+d-droppar
    Mellis ca kl 10.00 Lite frukt/fruktpure+vatten
    Lunch: ca kl 13.00 En halv stor burk mat+en halv stor burk fruktpure/ lite frukt eller bär+vatten
    Mellis: ca kl 16.15 200ml välling
    Kvällsmat: ca kl 18.20 Gröt ca 1-1½port+ kartinplommon+vatten

    Och självklart massa vatten under dagen också...han är som mig..tycker om vatten ;P
    Natt: ca 01-03 Amning

    SvaraRadera
  5. Btw..jag skulle lägga till dig som tillåten på min blogg men vilken adress ska jag adda nurå?? ;P

    SvaraRadera
  6. Hej Jenny! Vår Vida är 6,5 månad och vi tragglar som bara den med maten! Nu i veckan har hon ÄNTLIGEN gått med på att ta flaskan vilket gör allt lite enklare. Hennes dagar ser i allafall ut ungefär såhär:
    Vaknar vid 7, gröt vid ca 7.30, sover igen redan vid 8.30-9.30. Ammar sedan under dagen ett par tre gånger sedan gröt vid 16.30 och välling vid 19 då hon sommar. Ammar sedan vid 3 tiden på natten. Just ja hon sover två gånger till på dagen också, vid 12 och tre ungefär. Sedan blir ju alla dagar lite olika men ungefär så. Hon får smakportionet på dagen också men är väldigt bra på att knipa ihop munnen och slå bort skeden...;)
    Först fick hon både havregröt och havrevälling men efter ett bajsmaraton så tror vi att det blev för mycket gluten och hon får nu risgröt och majsvälling. Hon sover i alla fall bättre på natten sedan hon började äta såhär. Nu återstår bara att få till den vanliga maten också..
    Hoppas ni får sova gott i natt!

    SvaraRadera
  7. Hej Lisa! Va kul att du skrev :) ja jisses va olika det kan vara det här med mat alltså.. Är så klurigt det här alltså, så det är himla intressant att höra hur andra har det.. ;)

    SvaraRadera