måndag 17 oktober 2011

Burkmat?!?

Vi har en ständig diskussion här hemma om Egons mat.. Jag är FÖR burkmat och Oscar är EMOT.. Jag tycker om utbudet och älskar dom små burkarna med olika innehåll ;) medans Oscar tycker vi kan göra egen barnmat och jag säger till honom att det bara är att göra det.. För jag har varken intresse eller lust.. Jag tycker det är så himla praktiskt med dessa burkar ;) men hittills har det inte blivit nån hemmagjord barnmat.. (surprise!!) ja klart vi mosar banan själva, nån gräns har vi.. ;p men så länge jag är första matare så blir det burkmat.. Och det går då ingen nöd på nån av oss.. Egon älskar maten, mamman slipper slava i köket och pappan.. Ja pappan kan göra allt annat som han gör istället för att laga en massa barnmat.. ;p det är bara att inse den brutala sanningen att jag inte är en mamma som står i köket och gör storkok iklädd nått sött förkläde och ett ständigt leende på mina läppar.. Näää mellan tysta svordomar över utebliven sömn och kräksprydda kläder, så faller dessa burkar sig onekligen naturligt in i min vardag som den PERFEKTA mamman som jag är :D hur gör ni med barnmat? Burk eller hemmapul?

2 kommentarer:

  1. Det dumma är att burkarna inte innehållar tillräckligt med näring och energi. För att barn ska få i sig rätt mängd måste dom äta ca 10 burkar om dagen. Tror inte många ger sitt barn tio burkar om dagen. Det tycker jag är en stor anledning att inte bara ge burkmat, man kan ju kombinera ;)
    plus att (av egen erfarenhet av andra mammor) barnet får oftast svårare att sluta med burkar och äta vanlig mat, dom som bara ätit burkmat, vill ogärna byta ut dom sen mot vanlig hemlagad mat, när det väl blir dags för det.

    Love you sis

    SvaraRadera
  2. Fast på BVC sa dom, till oss iaf, att det inte är något fel vad gäller näring och energi i burkmaten. Jag är för burkar, Filippa gillade inte den maten som jag gjorde :-) Vi gav nästan bara burkar och hon har inte haft några problem att gå från burkar till vanlig mat.Jag anser att man ger det under en så begränsad period. Filippa åt dom både varma o kalla, vilket gjorde det väldigt bekvämt. Nä jag tycker ni kan köra på burkar och gör nåt annat kul än att stå i köket :-)
    Kram Maria

    SvaraRadera